"Hemingway szűkszavú és erőteljes stílusának egyik legkiemelkedőbb példája. Örökbecsű, borotvaéles kép az első világháború utáni generáció szorongásairól, illúzióvesztéséről.
Jake Barnes és Lady Brett Ashley az Elveszett Generáció tagjai, Hemingway talán leginkább feledhetetlen regényalakjai, akik bejárják az 1920-as évek Párizsának vad éjszakai életét, hogy aztán külföldiekből álló, vegyes társaságukkal leruccanjanak Spanyolországba, a bikaviadalok helyszínére.
Brett és Jake viszonyát féltékenység és újabb, futó szenvedélyek teszik próbára. Brett harsány, Jake pedig boldogtalan - az őket körülvevő kor morális romlástól, beteljesületlen szerelmektől, illúziótlanságtól terhes.
Jake rádöbben, talán soha nem lehet övé a nő, akit igazán szeret."
___________________
Hemingway, a felülmúlhatatlan, utánozhatatlan, utolérhetetlen író egyik legnagyobb érzékenységgel megformált regénye, amely rabul ejti az olvasót, történetével, szereplőivel, szomorúságával, reményeivel és reménytelenségével, jellegzetes stílusával, és fogva tart mindvégig, s még bőven az után is, miután végeztél az utolsó oldallal.
Én ugyan - sokakhoz hasonlóan - elfogult vagyok Hemingwayjel kapcsolatban, mert azt gondolom, nincs, aki akár csak megközelítené őt tehetségben, eredetiségben, nagyságban a régmúlt s a jelenkor írói közül, ugyanakkor meg vagyok győződve arról, hogy minden új olvasó számára is azonnal egyértelművé válik a zsenialitása.
Egészen fiatal volt még, amikor ezt a könyvét írta, nem rendelkezett se kellő élettapasztalattal, se bölcsességgel, se élményekkel - és mégis, mégis az tűnik ki a soraiból, mintha már legalább kétszer ennyi évtized állna mögötte.
Nagyszerű az akkori Párizsról és Spanyolországról olvasni, és ahogy a fiestáról ír, Pamplonáról, a bikaviadalok világáról, olyan, mintha ott lenne az ember. Ez a - hogy is fogalmazzak? - szép a szépirodalomban: hogy ott vagy, hogy benne vagy, hogy érzed, hogy együttérzel, hogy átéled. Nemcsak magával ragad és elsodor, ahogy a hétköznapi módon szórakoztató könyvek (amelyeket aztán másnap el is felejtesz), hanem sokáig benne maradsz a történetben, a fejedben maradnak a szereplők, azon kapod magad, hogy tűnődsz a sorsukon... Na igen, ezt tudják a szépírók; és mindarra, amit a szépírók tudnak, Hemingway hatványozottan képes.
Nem ereszt a melankóliája; látod a párizsi utcaképet; érzed a bor ízét; tapintod az anyagot; megérint a bánata; és ott vagy, még akkor is ott vagy, ha már nem akarsz ott lenni, mert ezt tudja Hemingway,
megteremt egy világot, és ha belecsöppentél és a részesévé váltál, akkor hosszasan ott is maradsz, és ezt nem bánod, mert egyszerre közelről s távolról tudod szemlélni a képet, s így rálátsz a nagy egészre, amire a szereplőknek gyakran nincs módjuk, és közben gyönyörködsz az írói stílusban és eszköztárban, és azt akarod, hogy Hemingway regényeinek és sorainak sose legyen vége.
És már veszed is le a polcról a következő könyvét (és ebben most segítségedre van az, hogy a 21. Század Kiadó sorra jelenteti meg Hemingway életművét), mert Hemingway írásmódja és az általa - nem teremtett, hanem - megjelenített, bemutatott világok beszippantanak. És csodásnak tartod, hogy
mindig olyanról írt, amit ismert, hiszen ettől olyan élettel teli, hiteles és megkapó az egész.
A regény megrendelhető ITT.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése